۱۳۹۱ آبان ۱۶, سه‌شنبه

شبیه سازی: ۴۸ ساعت اول پس از حمله به ایران

«موسسه مطالعات امنیت ملی» اسرائیل اخیرا مدل شبیه سازی را امتحان کرد که ۴۸ ساعت اول پس از حمله به ایران را به تصویر می کشد و در آن تمامی عوامل و بازیگران خاورمیانه در نظر گرفته شده اند.

مدل شبیه سازی حمله یک جانبه اسرائیل به ایران مثلا در نیم شب ۹ نوامبر، صورت می گیرد. موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، مستقر در دانشگاه تل آویو شبیه سازی را با این اعلان آغاز کرد: «الجزیره از سه موج حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران خبر داد. اسرائیل رسما حمله به تاسیسات اتمی ایران را تایید کرد.»

در این سناریو، حملات موفقیت آمیز اسرائیل تاسیسات اتمی ایران را نابود می کنند و به این ترتیب برنامه تسلیحات اتمی ایران را سه سال عقب می برند.

در این شبیه سازی، ایران در پاسخ حدود ۲۰۰ موشک شهاب را طی دو مرحله به سوی اسرائیل پرتاب می کند. تهران به بازوهایش حزب الله وحماس و دیگر گروه های تندرو نیز دستور حمله به اسرائیل می دهد. ایران به مواضع آمریکا در خلیج فارس حمله نمی کند.

در ماکت حمله اسرائیل، فعالیت های روسیه عملا جامعه بین المل را فلج گذاشته که کاری نمی توانند بکنند.

موسسه مطالعاتی اسرائیلی می گوید که «پس از دو روز، ایران و متحدانش به حمله علیه اسرائیل ادامه می دهند. به نظر می رسد که بحران ادامه دارد.»

در دو روز اول پس از حمله، اسرائیل چهارمین مرحله حمله هوایی به ایران را برای
تکمیل تخریب یکی از تاسیسات عمده اتمی به پیش می برد. موسسه مطالعاتی می گوید: «هدف استراتژیک اسرائیل جلوگیری از شلوغی منطقه و رسیدن به سطحی است که همه چیز در کوتاهترین زمان تحت کنترل درآید.»

با آن که آمریکا از پیش خبر نشده بود، واشنگتن علنا طرف اسرائیل را می گیرد.
آمریکا خود را در جنگ دخالت نمی دهد با این استراتژی که تنها وقتی وارد بازی می شود که ایران بخواهد تنگه هرمز را ببندد و یا به مواضع آمریکا درخلیج فارس حمله کند.

در آغاز تهران از رویارویی نظامی با آمریکا طفره می رود اما به گفته مرکز مطالعات استراتژیک اسرائیل، این بازی شبیه سازی نشان داد که «هرچه بیشتر ایران تحت فشار قرار میگیرد و گزینه هایش محدودتر می شود، بیشتر درمی یابد که برگ برنده اش اقدام علیه مواضع آمریکا در خلیج فارس و بستن تنگه هرمز است.»

حزب الله، بازوی نظامی شیعه ایران در لبنان خود را در دوراهی می یابد. از یک سو تحت فشار ایران است تا به اسرائیل حمله کند. ایران به حزب الله گفته که این «روز قیامت» است و به خاطر چنین روزی بوده که ۵۰ هزار راکت و موشک در اختیارش گذاشته است. از سوی دیگر حزب الله نگران است که یک بار دیگر صدمات گسترده به لبنان وارد آورد. مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل می گوید: «از همین رو حزب الله تصمیم میگیرد بخشی از خواسته ایران را پاسخ گوید و راکت هایش را به سوی مواضع نظامی اسرائیل، عمدتا فرودگاه ها و نظام دفاعی آن نشانه برود. پاسخ اسرائیل حزب الله را به محدود کردن حملاتش وادار می سازد.»

در مدل شبیه سازی مورد آزمایش اسرائیل، حماس نیز راه میانه را در پیش می گیرد به این ترتیب که در عین تعهد ضمنی به ایران، از اقدامی که به اسرائیل بهانه حمله گسترده زمینی به نوار غزه بدهد، خودداری می کند.

مصر، عربستان سعودی، اردن، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه همگی در جهت منافع ملی خود حرکت می کنند و در عین پرهیز از درگیری تلاش می کنند درگیری به سطح منطقه کشیده نشود.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل می گوید در این بازی همه بازیگرها «بسیار عاقلانه و منفعت محور رفتار می کنند.» به این ترتیب در مدل شبیه سازی اخیر، بازیگری که نقش جمهوری اسلامی را بازی میکند ناگهان ابزار خود برای حمله مستقیم به اسرائیل را محدود می یابد و بر بازوهای نظامی اش حماس و حزب الله متکی می ماند.

تهران ابزار بیشتری برای هدف گرفتن منافع آمریکا در خلیج فارس دارد اما می داند که آوردن آمریکا به بازی برایش بسیار گران تمام خواهد شد.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل گفت این بازی شبیه سازی، پیشتر در سال جاری میلادی و زمانی که گمان می شد فصل پاییز زمان حل مسئله اتمی ایران است، طراحی شده بود. این مرکز می گوید: «از آن زمان تاکنون اوضاع آرام تر شده ولی پس از انتخابات آمریکا تا بهار، مسئله باز هم پررنگ خواهد شد. پس شبیه سازی های بیشتر موقعیت و درنظرگرفتن عواقب آن حیاتی است.»

در خود مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل، دو طرز تفکر درباره حمله اسرائیل به ایران وجود دارد. اولی جنگی عمده را پیش بینی می کند که تا خارج از منطقه کشیده خواهد شد. و دومی می گوید به خاطر مکانیسم های بازدارنده، توانایی ایران برای به آتش کشیدن خاورمیانه محدود است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر